Personal branding betekent letterlijk: persoonlijk merk. Het is de manier waarop jij jezelf ‘als merk’ aan de buitenwereld presenteert. En dat gaat veel verder dan alleen een logo.
Met goede personal branding kun jij je onderscheiden van je concurrenten.
Als ondernemer heb je geen bedrijf, je bént je bedrijf, het gezicht van je onderneming. Klanten hebben met jou te maken: jouw ideeën, manier van werken en creativiteit. Ze willen heel graag weten wie jij bent. Dat bepaalt namelijk of ze met jou in zee gaan, of toch met iemand anders.
Met personal branding laat je jezelf zien aan je (toekomstige) klanten. Spannend? Absoluut! Vooral kleine ondernemers vinden het vaak een ‘ding’. Daar kan ik over meepraten.
In mijn beginjaren als fotograaf waren foto’s van mijzelf ontzettend zeldzaam. Zowel op mijn website als op Facebook en Instagram. Tot ik ontdekte dat waar ik zelf heel kritisch was op mijn kleding, haren en make-up, klanten zich vooral aangesproken voelden door wat ik uitstraalde. En dat dát hen overtuigde dat ze door mij gefotografeerd wilden worden.
Niet wat, maar wie!
Je bent geneigd om te denken dat het klanten vooral om jouw producten of diensten te doen is. Dat ze hun keuze daarop baseren. Dus verstop jij je achter je laptop of camera. Je verschanst jezelf in je keuken, werkplaats of atelier. Werken werken werken. Op je website staan prachtige foto’s van en verhalen over wat je maakt. Niet over jouzelf als persoon. Waarschijnlijk denk je: wie zit daar nou op te wachten?
Kijk, en daar zit het ‘m dus in. Klanten zitten – vaak zonder het te beseffen – júist op jouw verhaal te wachten. Mooie producten en diensten zijn overal te koop. Ze krijgen pas echt betekenis als klanten jou leren kennen. Als ze weten wie jij bent en wat jou beweegt.
Door meer van jezelf te laten zien, ga jij klanten aantrekken die zichzelf in jou herkennen. Die jou een mooi mens vinden, vinden dat je iets goeds doet. Maar vooral: mensen die jou iets gunnen. Hoogste tijd dus om – letterlijk – tevoorschijn te komen!
Waar begin ik met mijn personal branding?
De eerste stap is bedenken: voor wie doe ik dit?
Wie is jouw ideale klant? Hoe ziet hij of zij eruit? En dat bedoel ik natuurlijk niet letterlijk, maar figuurlijk. Op welke social media kanalen bevinden ze zich? Wat vinden ze belangrijk in het leven? Wat hebben ze te besteden? Wat doen ze in hun vrijetijd?
Het lijkt misschien niet relevant, maar door hierover na te denken, weet je hoe je jouw ideale klant kunt bereiken én waarmee je hun aandacht trekt.
Het is geen toeval dat jouw ideale klant vaak veel op jou lijkt. Jullie delen waarschijnlijk interesses, smaak en gevoel voor humor. Deel op jouw kanalen dus gerust content over wat je doet en meemaakt, ook als het niet direct met je werk te maken heeft. Grote kans dat jouw ideale klant zich aangesproken voelt.
Door op deze manier iets van jezelf te laten zien, leren klanten jou een beetje kennen. Het voelt steeds een beetje meer vertrouwd. Dus als ze op enig moment iets nodig hebben dat jij voor hen kan maken of doen, is de stap gauw gezet. Je bent immers al heel dichtbij!
De volgende stap: wie ben ik?
Stel jezelf de vraag: wat maakt jou als mens en ondernemer uniek? En ja, dat zijn lastige vragen. Maar het wordt makkelijker als je elke vorm van (valse) bescheidenheid overboord gooit. Bedenk: het is maar een brainstormsessie. Het komt niet in de krant.
Stel jezelf vragen als:
- Wat zijn mijn sterkste karaktereigenschappen?
- Waarom doe ik wat ik doe?
- Wat maakt mij anders dan mijn concurrenten?
- Waar word ik in mijn werk écht gelukkig van?
- Wat vind ik het állerleukste om te doen?
- Wat maakt dat ik me gewaardeerd voel?
Vind je het lastig om deze vragen te beantwoorden? Vraag het dan eens aan de mensen om je heen; familie, vrienden, mensen uit je netwerk. Gebruik je social media kanalen: vraag mensen om jou en je manier van werken in drie woorden willen omschrijven. De reacties zullen je zoveel inzichten geven. En vast en zeker ook veel mooie complimenten. Wie wil dat nou niet?
Waar sta jij voor?
Je hebt nu een duidelijker beeld van jezelf gekregen. Tijd voor de volgende stap: ontdekken waar jij met je bedrijf voor staat. Wat zijn jouw belangrijkste doelen en drijfveren? Wat wil je uitstralen? Hoe wil je dat mensen jou zien?
Maak een lijstje met woorden die voor jou en je bedrijf écht belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan: avontuurlijk, eerlijk, hard werken, duurzaamheid, etc.
Lijstje klaar? Vergelijk het dan eens met hoe je nu werkt. Zit je op het juiste spoor, of wordt het tijd om een beetje bij te sturen?
Bedenk waar je naartoe wilt groeien en stippel een koers uit, maar blijf in dit proces wel dicht bij jezelf. Klanten laten zich namelijk niet voor de gek houden. Jezelf zijn is een must. Het is bovendien is dat het enige wat je moeiteloos voor altijd vol kunt houden.
Stap uit je eigen schaduw
Het meest zichtbare van je bedrijf is vaak je logo of huisstijl. Dit is (als het goed is) onderscheidend en herkenbaar en spreekt de juiste mensen aan. Maar een logo is geen mens. Het heeft wel stijl maar geen persoonlijkheid. Jij hebt dat wel!
Het is daarom enorm belangrijk dat jij jezelf presenteert. Dat je jezelf letterlijk laat zien als mens en als ondernemer. Stap uit je eigen schaduw en laat jouw klanten zien wie ze voor zich hebben. Dat maakt het plaatje dat ze in hun hoofd maken van jouw bedrijf maken pas écht compleet.
De beste manier om dit te doen, is met een Personal Branding fotoshoot: een fotosessie om jou in beeld te brengen zoals jij jezelf naar de buitenwereld wilt presenteren. Passend bij wie jij bent en wat je doet.
Een Personal Branding fotoshoot van Karin Verhoog Fotografie
Bij een Personal Branding fotoshoot starten we met brainstormen over wat je wilt uitstralen. Daarop baseren we keuzes als kleding en locatie. Ik denk met je mee over wat jij nodig hebt voor jouw personal branding hoe we dat samen kunnen realiseren.
Zodra we een goed plan hebben, gaan we een ochtend of middag op pad. In een gezellige en ontspannen fotoshoot maken we een uitgebreid pakket aan beeldmateriaal. Foto’s die jij de komende tijd kunt inzetten op je website en social media.
Hoe meer jij van jezelf laat zien, des te beter leren de mensen jou kennen. En als ze daarin iets van zichzelf herkennen, geeft dat vertrouwen. Precies dát heb je nodig om je diensten of producten aan de man te brengen.
Meer zelfvertrouwen
Een Personal Branding fotoshoot geeft niet alleen een boost aan je social media, maar ook aan je zelfvertrouwen als ondernemer. Want geloof me, ik weet hoe het voelt. Niks zo leuk als jou daarmee verder te helpen.
Blijf bouwen aan je eigen merk
Je weet nu hoe je stap voor stap jezelf als merk kunt neerzetten. Met goede personal branding val je na verloop van tijd écht op. Heb vertrouwen in je eigen onderscheidende vermogen en wees daarin niet te bescheiden. Er is maar één iemand zoals jij, maak daar gebruik van.
En vinden mensen het niks? Dan haken ze vanzelf af. Prima, want zo blijven de mensen over die wel bij jou passen. Jouw ideale klanten!
Nog één ding: personal branding is werk in uitvoering. Het is nooit echt ‘klaar’. Je groeit immers als mens een heel leven lang. Blijf dus bouwen aan jezelf als merk. Over vijf jaar ben je waarschijnlijk een andere ondernemer dan vandaag de dag. En dat is maar goed ook.
Personal branding is een prachtige manier om als ondernemer geprikkeld te blijven en volop plezier te halen uit wat jij doet en kunt. Geniet van dit prachtige avontuur!
Wil jij weten wat ik voor jou kan betekenen? Kijk dan eens hier voor mijn Personal Branding Fotoshoots.