Social media: wat een heerlijk tijdverdrijf! Lekker doelloos scrollen op zoek naar iets leuks, iets moois, iets grappigs… Een dagelijkse portie inspiratie en vermaak. We doen het allemaal en kunnen bijna niet meer zonder.
Ben je ondernemer, dan heeft social media nog een andere kant. Dan is het voor jou dé manier om de wereld (steeds opnieuw) te laten weten dat je er bent. Een belangrijk kanaal om in contact te komen met nieuwe klanten, en om bestaande klanten betrokken te houden.
Allemaal leuk en aardig maar… hóe dan?
Wat moet je in hemelsnaam steeds posten?
Varieer erop los!
De verleiding is groot om vooral op je werk te focussen. Foto’s van dat wat jij maakt of doet, als een soort online etalage. Op zich een goed idee, zolang je het maar goed afwisselt. Als klant word je niet blij van een eindeloze reeks ‘commerciële posts’. Als elk bericht erop gericht is jou iets te verkopen, heb je daar al snel genoeg van. Zeker als je er verder niets bij voelt.
Zelf scrol ik meestal snel voorbij aan dit soort berichten. Vooral als het de zoveelste op een rij is van hetzelfde bedrijf. Soms wekt het zelfs een lichte irritatie bij me op. Dat negatieve gevoel blijft dan een beetje ‘plakken’ aan het bedrijf. En dat is natuurlijk wel het laatste wat je als ondernemer met je social media wilt bereiken.
Wat ik wel lees? De persoonlijke verhalen! Ik ben onwijs nieuwsgierig, en wil gewoon weten wie die ondernemer is die al dat moois maakt. Waarom ben je gaan ondernemen? Wat maakt dit werk zo leuk? Wat maak je mee op een dag en hoe ziet jouw werkplek eruit?
Hier horen natuurlijk foto’s bij waar je zelf herkenbaar op staat. Foto’s van jou aan het werk of juist als je even iets anders aan het doen bent. Misschien wel een mooie portret- of teamfoto?
Een (letterlijk) kijkje achter de schermen maakt dat ik meer gevoel krijgt bij een persoon of bedrijf. Ik voel me meer betrokken en kijk daarom ook anders naar de producten. Net als bij vrienden: wat zij maken, heeft per definitie iets positiefs.
Er zijn vast ook wel de klanten die iets over jouw product of dienst te zeggen hebben. Razend interessant! En heel soms – als dat voor jou goed voelt – een glimp van je privéleven.
Als jouw tijdlijn een mix is van jezelf, je (werkende) leven én wat je maakt, dan heb je mijn volle aandacht. Oók als je iets commercieels post. Daar ben ik vast niet de enige in.
De kracht van herhaling
Eigenlijk is het ook wel logisch. De meeste klanten kopen nu eenmaal niet bij de eerste (online) kennismaking. Je moet ze eerst overtuigen van wie jij bent, waar je voor staat en wat jij voor hen kunt betekenen. Het liefst bouw je een band op met je volgers. Bijvoorbeeld door hun mening of input te vragen. Leg een dilemma voor of geef een sneak peak en vraag om reacties.
Vuistregel: mensen moeten minimaal 7x van je gehoord hebben, voordat ze besluiten om iets bij je te kopen of bestellen. Door iets van jezelf te laten zien, in woord én beeld, kunnen mensen zich een beeld vormen van jou als persoon. In feite ben je aan het zaaien, zodat je op sommige momenten (met wat meer commerciële berichten) kunt oogsten.
Heb je eenmaal dat ‘persoonlijke’ contact, dan zit je gebakken. Zodra een betrokken volger iets nodig heeft wat jij kunt doen of maken, ben jij de eerste waar ze aan denken.
Hoe maak je persoonlijke content?
Persoonlijke content is meer dan vertellen wie je bent en wat je doet. Het is vooral: laten zien. Wist jij dat een social media bericht met foto 90% beter gelezen wordt dan een bericht zonder foto? De betrokkenheid van zo’n visueel bericht gaat met maar liefst 35% omhoog. En juist die betrokkenheid is zo belangrijk, want reacties zorgen ervoor dat jouw bericht aan nog meer mensen getoond wordt. En dan bedoel ik geen likes en hartjes, maar échte reacties in de vorm van een comment of doorplaatsing.
Heb je een aantal (persoonlijke) posts waar supergoed op gereageerd werd? Dan is het een goed moment om iets commerciëlers te plaatsen. Je zult zien dat het bereik van dat bericht ook vele malen hoger is dan wanneer je alleen maar van dit soort berichten plaatst.
Natuurlijke foto’s
Het spreekt voor zich dat de foto’s op jouw tijdlijn er aantrekkelijk uit moeten zien. Ze moeten passen bij wat jij als ondernemer wilt uitstralen. Sowieso geen stockfoto’s, maar liefst ook geen kiekjes van matige kwaliteit. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden, zoals: mooie foto’s van jou, van je handen terwijl je iets maakt, je bedrijf, je kantoor of atelier en een klant die jouw producten gebruikt. En schroom niet ook af en toe een misser of blunder te laten zien. Dat maakt jou mens. Niet insta-perfect!
Maak het jezelf gemakkelijk
Heb je geen idee hoe je goede en geschikte foto’s moet maken? Ik help je graag. Met heel veel plezier gaan wij samen aan de slag tijdens een brandingshoot. Vooraf bedenken we samen wat jij wilt en nodig hebt. Daarna gaan we aan de slag om een hele berg beeldmateriaal maken. Zo kun jij weer maanden vooruit met een hele reeks persoonlijke berichten op je social media kanalen. Wedden dat het jouw bedrijf én je ondernemerschap een fijne boost geeft?
Lees mijn tips!
Wil je tips om jezelf te laten zien op je eigen social media kanalen? Lees dan mijn blog over 7 tips voor meer persoonlijkheid op social media.