In mijn vorige blog heb je kunnen lezen waarom persoonlijke content op social media zo belangrijk is. Het komt erop neer dat klanten jou willen leren kennen, zodat ze sympathie voor je gaan voelen. Pas dan zullen ze iets bij je afnemen.
Maar hoe doe je dat nou? Hoe bedenk en maak je goede, persoonlijke content die je volgers écht boeit, waardoor ze daadwerkelijk klant worden?
Hier volgen mijn 7 tips voor meer persoonlijkheid op jouw Social Media.
1. Stel jezelf af en toe voor op je social media accounts.
Het ligt voor de hand en toch wordt het vaak vergeten. Je account groeit, er komen steeds nieuwe volgers bij en die vinden het oprecht heel leuk om jou wat beter te leren kennen.
Dus: plaats met enige regelmaat een toffe foto van jezelf en vertel (opnieuw) wie je bent, wat je doet en waar je blij van wordt. Combineer dit bijvoorbeeld met een paar verrassende feitjes of weetjes over jezelf.
Vind jij dit te ‘standaard’? Je kunt ook een foto plaatsen als je net naar de kapper bent geweest, of een nieuwe auto hebt waar mensen je aan kunnen herkennen. Kortom, is er iets nieuws over jou te melden, deel het met je volgers!
2. Neem je volgers eens een dagje mee naar je werk.
Maak een verhaal op Facebook of een Reel op Instagram over hoe jouw werkdag eruit ziet.
- Begin je met koffie of ben jij een echte theeleut? Laat het zien!
- Deel een screenshot van je beeldscherm om te laten zien waar je op dat moment aan werkt.
- Werk je die dag samen met iemand? Deel het en tag elkaar. Zo krijg je ook toegang tot het netwerk van de ander. Je versterkt elkaar!
- Ben je op de fiets onderweg naar een klant? Maak een korte video terwijl je onderweg bent.
- Werk je een keer ergens anders dan op je vaste werkplek? Check in, laat het zien en leg uit waarom.
Je klanten zijn op zoek naar raakvlakken. Doen jouw volgers alles op de fiets? Dan voelen ze zich zeker aangesproken als jij fietsend naar je werk gaat. Je spreekt een publiek aan dat dezelfde waarden en interesses heeft. En juist daarmee bouw je vertrouwen en loyaliteit op.
Vooral de verhaal- en reel-functie zijn zeer geschikt voor dit soort content. Ze zijn van korte duur (na 24 uur verdwijnen ze weer) en lenen zich perfect voor de wat luchtige, vluchtige berichten.
3. Ontwikkel je eigen tone of voice.
Zorg voor een herkenbare stijl in zowel woord als beeld. Heb je moeite met de tekst? Probeer dan te schrijven zoals je praat. Schrijf sowieso recht vanuit je hart. Hoe heb je iets beleefd? Heeft iets je geraakt? Welke indruk maakte het op jou? Juist door hierover te schrijven, voelen mensen zich met jou verbonden. Je ideale klant herkent zich in jouw verhaal en gaat je steeds leuker vinden. En hoe sympathieker ze jou vinden, des te groter de kans dat ze aan je denken als ze jouw product of dienst nodig hebben.
Vind je schrijven lastig? Overweeg dan eens om een cursus te volgen. Of besteed het lekker uit. Je hoeft als ondernemer echt niet alles zelf te doen.
4. Niet iedereen vindt het leuk, en dat is prima!
Een groot voordeel van het inzetten van je persoonlijkheid, is dat de mensen die zich niet aangesproken voelen, afhaken.
Huh?
Geloof me, dit is goed nieuws. Je kunt, ook als ondernemer, nu eenmaal niet iedereen te vriend houden. Bovendien werk je het fijnst met mensen die jou begrijpen én waarderen om wie jij bent. Geen fake, maar echt en oprecht. Dat maakt je werk ook zoveel leuker.
Door jezelf te zijn, ook op social media, bereik je mensen met wie het in het echte leven ook klikt. Jouw ideale klanten, en via hen ook hun families en vrienden. Het zou zomaar kunnen dat je daar ook weer een klik mee hebt. ook dat weer
5. Zorg voor zoveel mogelijk interactie.
Krijg je reacties op je berichten? Beantwoord ze dan. Zo ontstaan de meest leuke gesprekken en contacten. Je post wordt meer dan alleen eenrichtingverkeer.
Heb je een bericht geplaatst, check dan in de uren en dagen erna een paar keer of er reacties zijn. Neem de moeite om te reageren, dan voelen volgers zich gezien én gewaardeerd.
Toon interesse. Dat is de basis van een goede relatie. Ook op social media!
6. Gebruik humor in je berichten.
Als ik zelf op social media kijk, ben ik eigenlijk op zoek naar iets luchtigs, iets leuks. Kom ik een bericht tegen waar ik om moet lachen, dan ben ik absoluut geneigd om het te liken, erop te reageren of het zelfs te delen.
Humor werkt het best in je persoonlijke teksten. Als volgers zien dat je wel in bent voor een geintje, zullen ze zich makkelijker met je verbinden. Maar let op, het moet wel relevant zijn. Geinige filmpjes of plaatjes die niets met jouw werk of merk te maken hebben, horen niet thuis op jouw zakelijke accounts.
Denk ook altijd even goed na voor je iets plaatst. Beledig je er iemand mee? Niet doen dan! Dat werkt namelijk nooit in je voordeel. Maar zolang de humor past bij je doelgroep en je merk, raad ik je zeker aan om het in te zetten.
7. Gebruik ‘echte’ foto’s van jezelf.
Niets zo onpersoonlijk als stockfoto’s. En geloof me, die herken je uit duizenden. Als jij meer persoonlijkheid wilt laten zien, vraagt dat om goede en originele foto’s van jezelf. Dus niet de foto’s die iedereen kan maken, met een kop koffie in de hand, maar écht goede branding foto’s. Met de juiste energie en af en toe een vleugje humor, passend bij jouw stijl en bedrijf.
Ik denk met je mee!
Wil jij samen met mij eens vrijblijvend sparren over wat voor jou goede branding foto’s zijn voor social media? Vul dan hieronder je naam en telefoonnummer in. Dan bel ik je!